OECD:n uunituoreessa raportissa ”Sickness, disability and work: braking the barriers” arvioidaan ohimennen myös Suomen sosiaaliturvan uudistamis-komitean eli sata-komitean työtä. Raportissa todetaan komiteaan viitaten: ”Tämän uudistuksen perimmäisenä tarkoituksena on käyttää paremmin hyväksi niiden henkilöiden työpotentiaali, jotka eivät ole tällä hetkellä työmarkkinoilla ja jotka ovat edunsaajia; uudistuksen yksityiskohdat eivät ole vielä tiedossa. Tämä pyrkimys johtaa todennäköisesti muutoksiin työttömyysetuuksissa, ehkä maksujen pienentämiseen työttömyysjakson aikana, kuten monissa OECD-maissa on tullut tavaksi.”
Komitean asettamispäätöksessä 14.6.2007 komitean tavoitteet määriteltiin seuraavasti. ”Hallitusohjelman mukaisesti sosiaaliturvauudistuksen tavoitteena on (1) työn kannustavuuden parantaminen, (2) köyhyyden vähentäminen sekä (3) riittävän perusturvan tason turvaaminen kaikissa elämäntilanteissa [numerointi on JK:n].” OECD:n raportin kirjoittajien arvion mukaan ykköstavoite on siis komitean perimmäinen pyrkimys. Pidän mahdollisena, että komitea toteuttaa kakkostavoitetta esittämällä pääministeri Vanhasen esittämää parannusta pienimpiin kansaneläkkeisiin. Luultavasti tuloksena on OECD:n raportin kirjoittajien arvion mukaisesti työttömien työaktivointi kepin ja vähän porkkanankin avulla sekä köyhimpien kansaneläkeläisten aseman vähäinen paraneminen.
Arvelen komitean esittävän myös nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää selkeyttäviä parannuksia esimerkiksi asumistukeen ja omaishoitoon. Osa niistä tulee vaatimaan määrärahojen lisäyksiä, sillä muutoin liian monen edunsaajan asema heikkenisi. Toisaalta on luultavaa, että sosiaaliturva myös monimutkaistuu entisestään muun muassa uuden vähimmäiseläkkeen vuoksi.
Lopputulos on nykynäkymin seuraava. Kuilu perusturvan varassa elävien ja muun väestön tulojen välillä jatkaa kasvuaan ja etäännytään yhä kauemmas pohjoismaisen hyvinvointivaltion universalistisesta luonteesta kohti harkinnanvaraista ja kontrolloivaa köyhyyspolitiikkaa.
Olin monen muun mukana aiheuttamassa painetta sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen aloittamiseen. Painostus tuotti tulosta eli sata-komitean. Taisi olla virhe. Nykyisissä poliittisissa voimasuhteissa ”kokonaisuudistus” saattaa johtaa pohjoismaisen hyvinvointivaltion tehostettuun alasajoon.
Uhka on peruste aktivoida toimintaa perusturvan ympärillä. Komitean tuloksia ei sanottavasti ennätetä panna toimeen ennen seuraavia eduskuntavaaleja. Nyt on siis aika kehittää asiasta vauhdikas ja kohti vaaleja voimistuva keskustelu.